Formule 1, nebo také závod Grand Prix je označována za královskou disciplínu automobilového sportu. Historie závodění je téměř stejně stará jako automobil sám. Soutěží se na uzavřených autodromech čí tratích, různých tvarů a délek. Vozy jsou jednomístné, k tomuto účelu speciálně vyrobené, jejichž technické parametry se mění vzhledem k pravidlům, které se každoročně upravují. Od roku 1950 se pořádá Mistrovství světa jezdců a od roku 1958 pohár konstruktérů.
Padesátá léta
1950 |
- Rok, který se stal začátkem historie oficiálního světového šampionátu. Byl to Antonio Brivio Sforza, bývalý závodník, kdo přišel s myšlenkou uspořádat mistrovství světa. Celá sezóna byla ve znamení "týmu FA" jak byli přezdíváni jezdci Alfy Romeo Fangio Farina a Fagioli. Mistrem světa se stal Giuseppe Farina. |
1951 |
- Nadvláda vozů Alfa Romeo pokračovala i v úvodních třech závodech. Konkurenceschopné začaly být vozy Ferrari a v dalších závodech srovnaly skóre na 3:3, a tak o mistru světa rozhodl poslední závod. V něm dominoval Fangio a dojel si pro svůj první titul. |
1952 |
- Odchod Alfy Romeo způsobil odliv a nezájem velkých automobilek o stavbu nákladných monopostů formule 1 a tak bylo mistrovství světa vypsáno i pro vozy formule 2. Sezóna měla jednoznačný průběh, Alberto Ascari zvítězil ve všech závodech, kterých se účastnil. |
1953 |
- Ascari dokázal, že výsledek z předešlého roku nebyl náhodný , zvítězil v pěti z devíti Grand Prix a obhájil titul mistra světa. Pro další vítězství si dojeli Farina na Ferrari, Fangio na Maserati a Mike Hawthorn na Ferrari. |
1954 |
- Rok velkých návratů; po dvou letech formule 2, se vrací monoposty formule 1. Od Velké ceny Francie se na závodní dráhu vrátily vozy Mercedes. Juan Manuel Fangio zahájil útok na svůj druhý titul ve vozech Maserati a zvítězil ve dvou úvodních Grand Prix, poté přešel k Mercedesu a pokračoval ve vítězném tažení. |
1955 |
- Mercedes, Fangio a Moss jsou hlavními protagonisty sezóny 1955. Tragédie v Le Mans, kde zahynulo přes 80 lidí, vrhá stín na celý automobilový sport a je podmětem k odchodu značky Mercedes ze světa sportu. |
1956 |
- Po odchodu Mercedesu, Fangio hájí barvy Ferrari a získává svůj již čtvrtý titul. Jeho cesta k titulu nebyla tak jednoznačná a potřeboval výraznou pomoc stájového kolegy Petera Collinse. |
1957 |
- Fangio s Maserati ziskali další titul a pravým hrdinou sezóny byl Stirling Moss s vozem Vanwall. |
1958 |
- Jeden jediný bod rozhodl o mistru světa, stal se jím Mike Hawthorn na Ferrari, Stirling Moss je znovu druhý, ale jeho uspěch je zakalen smrtí týmového kolegy Petera Collinse. Mike Hawthorn zanechává sportovní činnosti, ale krátce po té umírá při dopravní nehodě. Poprvé je vypsán pohár konstruktérů, který získává Vanwall. |
1959 |
- Australan Jack Brabham získal svůj první titul, pohár konstruktérů byl záležitostí vozů Cooper Climax. |
Šedesátá léta
1960 |
-Jack Brabham získává svůj druhý titul s vozem Cooper. Lotus získává na síle. Havárie v polovině sezóny vyřadila jednoho z kandidátů na titul Stirlinga Mosse. Pohár konstruktérů obhajuje Cooper. |
1961 |
-Nejlépe připraveným týmem po změně pravidel, bylo Ferrari. Mistrem se stal Phil Hill za tragických událostí v Monze, kdy zahynul jeho týmový kolega a nejvážnější soupeř Wolfgang von Trips. Ferrari získalo Pohár konstruktérů. |
1962 |
-Hrdinou roku se stává Ferrari, které vnáší do sezóny dramatičnost, zatímco BRM a Lotus bojují o titul. Mistrem se stává Graham Hill, když poráží Jima Clarka. Začíná nová etapa formule 1, nadvláda britských jezdců. Pohár konstruktérů získal BRM |
1963 |
-Tento rok je rokem Jima Clarka a vozu Lotus. Clark zvítězil v sedmy Grand Prix a připomněl tak legendární výkon Ascariho z roku 1952. |
1964 |
-John Surtees se zapsal do historie jako první muž, který dokázal získat titul jak na dvou tak na čtyřech kolech. Ferrari získalo druhý pohár konstruktérů. |
1965 |
-Po nevydařené předešlé sezóně, nenechal Jim Clark nic náhodě a jel si pro druhý titul. Stihl ještě zvítězit v 500 mil Indianapolis s vozem Lotus. |
1966 |
-Panická hrůza vypukla po zveřejnění nových pravidel a krátkém čase na přípravu nových třílitrových motorů. Nejlépe se s tím dokázal vypořádat Jack Brabham, který získal titul na vozech vlastní konstrukce a odstartoval tak úspěšnou kariéru vozů Brabham. |
1967 |
-Vozy Brabham s motory Repco slavý druhý titul, tentokrát se o to zasloužil Denny Hulme, ale na trati se objevuje nový typ motoru, je to Cosworth DFV, který se stane opravdovou legendou. Při Grand Prix Monaka umírá Lorenzo Bandini. |
1968 |
-Sponsoring a nové aerodynamické prvky v podobě prvních přítlačných křídel jsou dvě inovace tohoto roku. Druhý titul získává Graham Hill s Lotusem, ale vše je zahaleno do smutku, při závodech formule 2, zahynul Jim Clark. |
1969 |
-Jackie Stewart jde za svým prvním titulem spolu s vozem Matra konstruktéra Kena Tyrrella. |
Sedmdesátá léta
1970 |
-Černý rok formule 1, na tratích zemřely Bruce McLaren a Piers Courage, později v Monze již jistý mistr světa Jochen Rindt. Poprvé je tak udělen titul in memoriam pohár konstruktérů získal Lotus. |
1971 |
-Pro svůj již druhý titul si jede Jackie Stewart, který na voze Tyrrell zcela dominuje celé sezóně. Ale znovu přišla smrt, aby si vzala svou daň, doplatili na to Rodriguez a Siffert. Tyrrell získal i pohár konstruktérů. |
1972 |
-Lotus se znovu vrátil na výsluní. Zasloužil se o to hlavně Emerson Fittipaldi, který se tak stal nejmladším mistrem světa. |
1973 |
-Jackie Stewart získává třetí titul po tvrdém boji s vozy Lotus. O život přišli Francois Cevert a nováček Roger Williamson. V poháru konstruktérů obhájil titul Lotus. |
1974 |
-Urputný boj o titul mezi Fittipaldim a Regazzonim, nakonec lépe vyzní pro brazilce, který tak získává druhy titul a zároveň první titul pro McLaren. |
1975 |
-Niki Lauda přináší titul pro Ferrari po 11 letech. Graham Hill přišel o život při leteckém neštěstí. Ferrari si odnáší pohár konstruktérů. |
1976 |
-Jedna z nejpestřejších sezón v historii formule 1. Niki Lauda přežil ohnivou havárii v Německu a vrací se do závodů aby bojoval o titul. V posledním závodě v Japonsku ho překonal James Hunt a stal se mistrem světa. Ferrari obhájil titul v poháru konstruktérů. |
1977 |
-Niki Lauda dokázal porazit Andrettiho, Hunta a Schecktera, nejvážnější kandidáty na titul a podruhé triumfoval. Třetí pohár konstruktérů v řadě za sebou pro Ferrari. |
1978 |
-Mario Andretti a Ronnie Peterson na vozech Lotus 79 konstruktéra Chapmana nedají nikomu šanci. Zatímco Andretti se raduje z titulu, Peterson umírá v plamenech svého vozu na okruhu v Monze. |
1979 |
-Nadvládu vozů Lotus vystřídala nadvláda Ferrari. Titul získal Scheckter za vydatné pomoci Villeneuva. |
Osmdesátá léta
%0
1980 |
-Alan Jones se stává mistrem světa, velkým konkurentem mu je Piquet. Sezóna take předznamenala novou etapu vývoje formule 1, éru turbo. Pohár konstruktérů získal Williams. |
1981 |